Träning under graviditet

Jag postade ett inlägg i augusti om hur jag tränade som gravid. Jag får den frågan lite nu och då så jag postar det inlägget igen…

 

Jag hade en bra graviditet på alla vis. Kunde hålla igång nästan hela tiden med två undantagsperioder. En runt vecka 26 och en runt 32. Typ såhär såg det ut:

Augusti: blev gravid. Var trött och tog det relativt lugnt 3-4 pass i veckan. Tränade sådant jag brukade träna (spinning, löpning, gym, promenad, crosstrainer, body balance)

September: tränade som augusti och i slutet av månaden sprang jag Lidingöloppet 3 mil. Detta var den största kraftansträngning under hela graviditeten. Jag hade ont i benhinnor och tog det därför ganska lugnt.

Oktober: samma som augusti. Började få ont i magen när jag spände den så slutade med situps.

November: samma som ovan, 3-5 pass

December: blev ordentligt förskyld i slutet på december så tog det lugnt någon vecka. Innan dess som vanligt. I december runt v 20 började magen bli synlig. Mina vanliga kläder började bli för små.

Januari: skidor på is, samt det vanliga,

Februari: skidor på isen, samt det vanliga, slutade löpträna v 28 på grund av att det resulterade i en del sammandragningar.

Mars: skidor på isen, samt det vanliga

April: promenader, gym, cyklade lite

Maj: förlossning i mitten på maj. Tränade sista passet på gym 2 dagar innan.

Jag använde inte pulsband när jag var gravid utan gick mer på känsla. Det fungerade bra. En sak jag kommer ihåg var att det var svårt att planera pass. Hade jag bestämt idag blir det 1 h löpning kanske det kändes konstigt efter 20 minuter och jag fick avbryta. För att nästa dag gå hur bra som helst igen.

Fråga om du undrar nått. Det går bra att mejla eller fråga direkt i en kommentar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *