månadsarkiv: februari 2014

Fredag

En lång fredag är snart slut. Vi har haft kanonflyt på nätterna och jag har känt mig utvilad och pigg och glad. I morse vaknade vi lite väl tidigt så dagen har blivit lång. Många timmar att ”ta dö på”. Vi har haft ganska fint väder så på förmiddagen var vi ute och lekte.
Testerna (gör en serie med maxtester) skulle vara 12.30 så vi åt en tidig lunch innan min svägerskas make tog över barnen.

Testet gick fint. Det blev varianten där jag ska springa så långt jag kan på 4 minuter. Jag vet ingenting förutom tiden. Hur snabbt, hur hårt (puls, värden) och lut etc är oklart för mig. Jag styr farten genom att springa framåt och bakåt eller i mitten av bandet.. Uppskattningsvis kanske jag matade på i 15 km i timmen och tog mig en kilometer. Om det var tempot är jag ganska nöjd. Jag har sprungit mycket sparsamt sedan efter graviditeten (har haft svårt att komma igång med just löpning efter båda graviditeterna då jag känt tyngd) och i princip inga hårda pass.

Denna gång gick detta test bättre än när jag sprang det sist. Nu vågade jag speeda upp farten redan de första 30 sekunderna och sedan bet jag bara i!
Testerna går snabbt nu så 30 minuter senare tog jag över en bil med två sovande barn. Eftermiddagen har segat sig framåt.

 

Crawl och nya tester

Igår, efter två vilodagar crawlade jag med de övriga på kursen. Jag hade sämre flyt än vanligt men det gick bättre och bättre. Tydligen är jag olika på höger och vänster sida. Jag är mer stel i vänster och har inte lika bra grepp om vattnet med den armen (drar den lite för rakt bakåt i vattnet). Detta ska jag jobba på och även fast kursen har sportlov nästa vecka ska jag dit och tjuvträna.. Vi körde en stege på 400,300,200,100,50,25 meter och sedan lite olika övningar; voltvändningar och några längder med paddlar.

Imorgon är det dags för nya tester på vintersportcentrum. MAX såklart. Jag är lite smånervös inför varje test. Jag vet inte på föhand om jag ska göra backe eller ”tävling” vilket är lite mentalt jobbigt. Jag gillar att ha kontroll och veta exakt.

Träningsveckan ser ut att bli fin (ganska många timmar) trots många vilodagar. Vila måndag och tisdag, crawl 1 h igår, vila torsdag, tester 30 min + 30 min styrka fredag, lördag cykel 1 h och söndag vasaloppscykling ca 4 h. Alltså 7 h. Heslt skulle jag vilja springa lite mer än ”bara” testet imorgon men med två barn och ingen löpvagn för två så blir det nog omöjligt!

Hemmagjord ”nanna”

Ojoj, själv hemma, barnen i säng och ingen ”nanna” (välling). Hur göra?

Jag googlade runt lite och eftersom det var uteslutet att väcka båda kidsen för att åka och handla bestämde jag mig för att göra en egen hemmagjord. Jag uteslöt nämligen att klockan 05.00 säga, tyvärr det blir ingen ”nanna”.

Hittade ett recept som var busenkelt. Påminner onekligen om en vitsås. Imorgon blir det vitsås på flaska med andra ord. Skulle säkert vara bättre med annat mjöl men nu hade jag just vetemjöl. Går att använde majs, dinkel och flertalet andra (lärde jag mig efter 10 minuter surfande).

1 dl vatten
2 dl mjölk
1 msk vetemjöl
1/2 tsk socker (vet inte varför och hade uteslutit om det inte vore för att jag nog behöver ha en lite extra tusch på min välling så den inte ratas)
klick smör

koka ihop och sjud 5 minuter. KYL. 

Normalt brukar flaskan ha ytspänning så förutom att det är lite knapert så tror jag det kommer smaka. Testa vetja!

 

 

 

Årejällsloppet

Jag har redan blivit sugen på mer skidor. Det klassiska ”aldrig mer ett Vasalopp” kan nog tänkas bli fler gånger i alla fall. Just nu sitter jag och dreglar lite över Årefjällsloppet men kom av mig lite i dregglandet när jag såg priserna. Det är så trisst att det ska kosta en halv förmögenhet att tävla på motionsnivå. 1200 kr för den medellånga distansen på 3.5 kändes lite magstarkt. Lägg till boende och resa så är jag det bara en dröm för en föräldraledig mor med knaper kassa.

I och för sig gör jag typ inget annat. Motionslopp och fikor är det jag lägger pengar på. Kläder och småinköp gör jag väldigt sällan..

Dagens lunch blev en bit hemmagjord pizza. 

 

Öppetspår 2014

Nu..
Nu har jag sovit en natt och hunnit landa i min prestation. Först ut: ALLA som åker öppetspår eller vasaloppet är GRYMMA! Det är tufft!

Jag åkte med en kompis från stan mitt på dagen på lördagen. Väl framme i Mora åt jag middag med mor och far plus svåger, syster och systerdotter.  Efter detta satte jag mig på bussen till Sälen. Blev hämtad av de jag skulle bo med vid hållplatsen (21.30) och fixade klart skidor väl framme i stugan (skulle lägga fäste).

Nummerlappen. 


Grabbarna i stugan ställde klockan på 03.45 så jag kände mig stressad att somna, vilket såklart gick så där. Nervös, uppskruvad och lite överladdad. Dessutom mitt i ett snarkinferno…. skulle det visa sig.

Vaknade till larmet. Massa dötid blev det som väntat och bussen tuffade ut från parkeringen vid 05.35. Framme vid start typ tio minuter senare. Redan mycket folk så vi ställde oss direkt i kö. Klockan blev snart 07 och starten gick. KÖ i backen.

Foto: Erik Wickström. Här skidar jag igenom kontrollen i Hökberg (eller kanske Oxberg, minnet sviker).

Fästet kändes inte helt hundra. Jag la på tunt för jag ville inte äventyra glidet (a la Haldo Hansson, helgen innan).
Väl uppe på myren gick det lätt, lätt. 2 mil ren njutning. Tänkte att jag inte skulle valla om förrän Oxberg. Etappen mellan Oxberg och Hökberg skulle vara lite kuperad enligt rykten (jag kom inte ihåg sedan Vasaloppet). Körde enligt plan och vallade om i Oxberg men det gick segt. Sista tre milen var inte särskilt roliga. Nästan fruktansvärda. Värst var det mellan Hökberg och Eldris. I Eldris med 9 km kvar fick jag lite jävlaranamma känsla och pressade ur mig det absolut sista. I mål på 7.31. Klarade målet på under åtta timmar.

Jag hade skrivit ut mellantider för att komma i mål på 7.45 och var hela tiden lite bättre än det. I Eldris såg jag min chans att komma närmare 7.30 än 7.45. Då var det bara att köra.

 

Foto: Erik Wickström

Varför man gör sådant här är oklart. Det är INTE kul. I alla fall inte under tiden 😉

Foto: Erik Wickström. Jag valde att ha på mig ett par fodrade craftbrallor, sporttopp, merinoulltröja (underställ), flåsajacka, lillsport-vantar (köpta kvällen innan och ALDRIG använda) och woolpowerstruompr. Jag var lite kall om fötterna (blöt) annars helt lagom. Inget skav från de nya vantarna..

 

Nya tester, förlovning och crawl

En händelserik onsdag precis som rubriken avslöjar.
Först ut på dagens to do var nya tester på vintersportcentrum. Sist jag var där betade vi av alla tester (ska göra två typer) och mätte ut mina värden. Igår gjordes ett maxtest i backe. Jag har ingen uppfattning hur länge jag sprang (bandet höjs ett snäpp varje minut men jag gjorde mitt bästa och på slutet hade jag strutshals för att syreupptagningsslangen skulle hänga kvar i munnen trots att jag hamnade längre och längre bak på bandet =)

Efter testet fick jag vila en stund innan ett snabbt test gjordes där vi direkt vred upp bandet på den lutning jag avslutade på och så var farten något högre. APJOBBIGT!

Nog om det.

På alla hjärtans dag beställde jag och M förlovningsringar. Dessa fick vi hem lagom till Mattias födelsedag som var igår och jag är väldigt nöjd över att ha en ring på fingret. Äntligen!

En guldring som varken är rak eller rund i modellen utan något mellanting. Jag gillar den skarpt! Synd jag har så fula händer… 😉

Kvällen avslutades (efter en mys/födelsedagsmiddag med familjen + tillhörande tårta) med crawlkurs. Maxtesterna gör mig helt slut så jag mådde halvt dåligt men ville ändå iväg på kursen. Det gav lite energi och jag kände ett hyfsat flow.

Vila (fast lite simning)

(Skulle publicerats igår!?)

Jag skulle till badhuset med min ”kontaktkille” och då han ändå ville simma lite kunde inte jag motstå. ”

Vilodag” med 45 längder lugn crawl. Det går så lätt och känns så bra med crawlet. SUPERKUL!

I morgon är det verkligen totalvila. Kroppen ska få vila mycket denna vecka. Med mer sömn om det går, mer vila och mindre träning).
Denna måndag började bra med nästan 1 h middagsvila. A kolla film och jag och Filippa sov =)
Vi håller oss undan alla former av öppna förskolor denna vecka och är istället ute mer..
Filippa är mitt enda ”orosmoment” nu (snorig, feber, hosta).
Jag som är megamottaglig för virus blir jämt sjuk när barnen är det men denna gång får inte JAG bli smittad.

 

Haldo Hansson

Klockan 07,40 låg jag fortfarande i sängen med en kokande Filippa (feber). Jag hade inte lyckats få skjuts till Trångsviken (fem mil från stan) där loppet skulle gå så jag var inställd på att köra ett eget långpass här. När jag några minuter senare masade mig upp och såg via ett inlägg på fejan att en granne erbjöd skjuts blev det fart på familjen. Hann inte ens dricka kaffe(!) och än mindre tveka på huruvida vädret var skidvänligt eller ej.

08,30 rullade vi iväg. Jag efteranmälde mig och var väl medveten om de svåra vallaförhållandena. Snö/regn, 3 plusgrader och 8-10 m/s. Jag hade klister på skidorna och efter att testkört några 100 meter var jag ganska nöjd med skidorna. Jag testkörde dock bara uppför och det var utför det visade sig…

….. INGET glid, INGET alls. Stod typ still i utförslöporna. Hade inget gratis och valde att slå av på farten. Jag såg ingen anledning att slita ut mig när jag ändå skulle få en ”dålig” tid.

Snittpuls på 159 mot Ski marathons 168.
Maxpuls på 177 mot 183.

Jag är nöjd med tiden på 3.33 med tanke på skitvädret och skitskidorna. Mer fokus på bra skidor till Öppetspår nästa vecka känns väldigt viktigt. Jag ska ha bättre förutsättningar om det ska hålla hela 9 mil.

(Utan telefon inga bilder, bara massa text 😉

Bra träning

Jag har haft en grymt bra träningsvecka. Drygt 6 timmar hittills och i morgon blir det långpass (tävling eller hemma). Jag försöker att inte enbart fokusera på timmar, det blir ju lite stressigt när jag förbjuder mig att träna efter dålig sömn etc.

Denna vecka kommer jag dock lyckas med både bra mängd och bra kvalitet!

måndag, vila

tisdag, spinning 55 min (Backpass) 15 minuter styrka (stabilitet)

onsdag, skidor 12 km 1.10 min A1 + crawl 1h (2000meter)

torsdag, tester vintersportcentrum 50 min HÅRT

fredag, skidor 12 km A1 1,10 h

lördag, spinning A3 55 min (intervallpass)

söndag, tävling 42 km (3h +?)